هات تپ گاز ترش

هات تپ روی خطوط لوله حاوی سیال گاز ترش خطرات و مشکلات بالقوه بالایی دارد که عدم توجه بدانها آسیبهایی جبران ناپذیر به بار خواهد آورد.
هات تپ روی خطوط لوله حاوی سیال گاز ترش را می‌توان خطرناک‌ترین عملیات هات تپ از حیث ساطع شدن مواد شیمیایی در محدوده عملیات انشعاب گرم برشمرد. گاز ترش، گازی بسیار سمی با قدرت نفوذ بسیار بالا بوده و دارای اثرات مزمن و حاد برجسته می‌باشد. تنفس مقدار کمی از این گاز آثار زیان‌بار و غیر قابل جبران بر نیروی انسانی داشته و در موارد متعدد به مرگ ایشان منجر می‌شود. اثرات این گاز بر ریه و سیستم تنفسی، سیستم گوارشی، دستگاه عصبی و حافظه بازگشت ناپذیر است و از این رو انجام احتیاطات ویژه در خصوص آن الزامی است. این گاز حتی می‌تواند بر پوست، و چشم نیز آثار مخرب داشته باشد و شخص مبتلا به خود را دچار بیماری‌های حاد پوستی و نظایر آن کند.

بعلاوه گاز ترش جزو گازهای شدیداً قابل احتراق و اشتعال بوده و الزام بر آن است که حتما در محیط‌های محفوظ جریان داشته باشد و نیروی انسانی از کوچک‌ترین تماس با آن برحذر باشد. بنابراین برای انجام عملیات هات تپ روی خطوط لوله حاوی گاز ترش باید بسیار حساس بوده و تمامی مراقبتهای لازم را به صورت دقیق از پیش برنامه‌ریزی کرد. معمولاً بین فعالان صنایع نفت و گاز این قول معروف است که تنفس فضای مسموم به گاز ترش دم دارد ولی بازدم ندارد. بعبارتی، این گاز قابلیت آن را دارد که بلافاصله بمحض اولین دم فرد مبتلا به خود را از پای درآورد.

بر این اساس، در تدوین دستورالعمل‌های ایمنی و فنی هات تپ، باید بسیار با حساسیت عمل کرد. در فرایند هات تپ دو عملیات وجود دارند که عدم توجه به فاکتورهای ایمنی حین انجام آنها بدون شک مجموعه مجری هات تپ را به خطراتی بزرگ دچار خواهد کرد. در ادامه به این دو گام و خطراتی که می‌توانند بهمراه داشته باشند اشاره می‌شود:

- جوشکاری اسپلیت تی روی لوله: در فرایند جوشکاری اتصال اسپلیت تی روی خط لوله حاوی سیال گاز ترش، هر لحظه امکان سوراخ شدن لوله، بروز نشتی و مبتلا شدن جوشکار به انتشار گاز ترش را خواهیم داشت. از این رو در تدوین دستورالعمل جوشکاری اسپلیت تی روی لوله باید کاملاً دقیق عمل کرد. تعداد پاس‌های جوش، نوع الکترود انتخابی، فرایند بازرسی جوش حین جوشکاری و ممانعت از بروز خوردگی و ایجاد چاله‌های بزرگ جوش از اصول کار محسوب می‌شود. مهندسان و بازرسان باید بر حسن اجرای این روند نظارت دقیق داشته باشند. از سوی دیگر انتخاب جوشکار متبحر و واجد صلاحیت در جوشکاری اسپلیت تی بسیار حائز اهمیت است. این اپراتور باید تجربه و اعتماد بنفس کافی جهت انجام کار را داشته باشد. در ضمن، وی باید آشنایی نسبی با فرایند هات تپ و فشاری که این عملیات بر مجموعه وارد می‌کند داشته باشد اما بر اساس آن فرایند جوشکاری اسپلیت تی را انجام دهد. خونسردی و اتکای بنفس، ضمن تجربه و تبحر بسیار راهگشا خواهد بود. چه‌بسا جوشکاری تبحر بالایی داشته باشد اما عدم اتکای بنفس کافی و از دست دادن تمرکز حین کار باعث بروز خطرات مهلک برای تیم مجری هات تپ شود.

- انجام عملیات هات تپ: هات تپ خطوط لوله در همان حین عملیات فشاری نامتعارف بر مجموعه و محلی وارد خواهد کرد که اتصال اسیپلیت تی روی ان نصب بوده و انشعاب‌گیری گرم در آن نقطه انجام می‌شود. به این دلیل ممکن است حتی در صورت صحت نسبی فرایند جوشکاری اسپلیت تی، حین انجام هات تپ دچاز مخاطراتی نظیر بروز نشتی، باز شدن اتصالات و تجهیزات از هم و سیلان گاز ترش به محیط اطراف شویم. در صورت بروز چنین فاجعه‌ای، عواقب جبران‌ناپذیری متوجه تیم هات تپ و حتی کل مجتمع صنعتی خواهیم بود. بنابراین انجام تست‌های جوش و نشتی بسیار حائز اهمیت است. تست فشار دستگاه هات تپ نیز بسیار ضروری است، چه‌بسا فرایند آماده‌سازی دستگاه هات تپ به صورت صحیح صورت نگرفته و حین انجام هات تپ، در نتیجه فشار سیال دچار آسیب یا باز شدن بخشی از قطعات دستگاه شود. در این شرایط، احیای فرایند و کنترل مجدد بر کار بسیار هزینه‌بر خواهد بود و خطراتی آشکار بهمراه خواهد داشت.

توجه به این نکات از لوازم اولیه در انجام انشعاب گرم هات تپ روی خطوط لوله گاز ترش محسوب می‌شود. آنچه ارزش هر فرایند فنی نظیر هات تپ را از طرف مجریان اجرای عملیات ارتقا میدهد، نه صرف انجام کار به هر قیمت، بلکه انجام کار به نحو احسن و با در نظر گرفن تمامی ملاحظات است. در خصوص هات تپ خطوط لوله حاوی سیال گاز ترش، ماهیت نفوذپذیر و سمی این گاز اصلی‌ترین موردی است که باید بدان پرداخته شود. برنامه‌ریزی‌ها و روند اجرای عملیات باید بنحوی باشد که از بروز کوچک‌ترین نشتی حین کار ممانعت شود. حتی در صورت بروز نیز باید ملاحظات ویژه در خصوص اقدامات فوری اولیه تمهید شده باشد. باید تجهیزات و راه فرارهای اضطراری مناسب برای دور کردن گاز منتشر شده از محل کار اپراتورها آماده شده باشد. استفاده از لباس‌های مخصوص و ماسکهای نفوذناپذیر به اقصی‌نقاط بدن، نکته دیگری است که توجه بدان ضروری است.

با در نظر گرفتن این نکات بدون شک عملیات انشعاب گرم هات تپ بدون بروز کوچک ترین ایراد به اتمام خواهد رسید و فرایند بدون وقفه و مشکل به مشتری تحویل داده خواهد شد.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com