تدوین طرح کار گرم هات تپ

پیش بینی متغیرها و اتخاذ تدابیر جهت راهگشا کردن و رفع هر گونه مانع حین انجام عملیات هات تپ از وظایف مجری عملیات است. ازین رو، تدوین یک طرح جامع شامل تمامی گامهای عملیات هات تپ از الزامات کار محسوب می شود.
پیش از انجام عملیات هات تپ تدوین طرح کار ضروری است. انجام موفقیت آمیز عملیات انشعاب گرم هات تپ در درجه‌ی اول مشروط به کسب اطلاع کامل از متغیرهای تعیین کننده‌ی محیطی در انجام عملیات، و سپس تدوین و ارائه‌ی راهکارهای صحیح برای واکنش مناسب در مقابل متغیرهای ذکر شده است. بدون شک جمع‌آوری متغیرها و تدوین راه‌حل‌ها منوط به همکاری با کارفرما و کسب اطلاعات از آن‌هاست. حداقل اطلاعاتی که برای تدوین چنین طرحی مورد نیازند به شرح زیر است:

- شناسایی محل اتصال و انجام عملیات هات تپ. عمودی یا افقی بودن عملیات، ارتفاع کار و... برای تدوین دستورالعمل‌ها و دستور کارها لازم هستند.

- طراحی‌های محل اتصال، شامل اسپلیت تی، ولو، گسکت‌ها. باید در خصوص انتخاب نوع اتصال از جمله اسپلیت تی، ولدولت، سدل نیپل و...، و نیز نوع گسکت نوع ولو و ... تدابیر لازم اتخاذ شود. بدون شک مشخصه‌های فنی لوله و سیال تعیین کننده‌ترین متغیرها در اتخاذ تدابیر فوق محسوب می‌شوند.

- تعیین ضخامت لوله یا مخزنی که عملیات هات تپ روی آن انجام خواهد شد. با استفاده از ضخامت‌سنج‌ها، ضخامت واقعی لوله محاسبه می‌شود. کارفرمایان معمولاً ضخامت اسمی لوله را به مجری هات تپ اعلام می‌کنند، اما این برای انجام عملیات کفایت نمی‌کند. معیار طراحی‌ها و انجام هات تپ ضخامت واقعی لوله است.

- تدوین دستورالعمل نحوه‌ی جوشکاری

- تست فشار اسپلیت تی پس از جوشکاری و پیش از نصب دستگاه هات تپ روی مجموعه. این تست بمنظور حصول اطمینان از عملکرد اسپلیت تی حین اجرای هات تپ و پس از آن در زمان بهره‌برداری از انشعاب جدید انجام می‌شود. نشتی و هر ایراد اتحاملی دیگر در این تست خود را نشان می‌دهد، البته مشروط بر آن که فشار وارده در تست با فشار عملیات و فشار سیال لوله تناسب داشته باشد.

- تدوین دستورالعمل هات تپ: مراحل اجرایی و ضوابط هر کدام از این مراحل باید توسط مجری عملیات هات تپ تدوین و جهت تأیید به دست مهندسان کارفرما برسد. هر عملیات اقتضائات ویژه‌ی خود را دارد. از این‌رو هر کدام دستورالعمل خاصخود را خواهند داشت.

- تدوین طرحی برای مدیریت و کنترل تمامی متغیرهای فرایند حین انجام عملیات هات تپ: مدیریت پروژه و کلیه‌ی گام‌های اجرایی آن مستلزم شناسایی متغیرهای دخیل در هر مرحله و اتخاذ راهکارهایی برای مواجهه صحیح با آن است. تیم مدیریت پروژه باید برنامه‌ای جامع و کامل برای مواجهه با هر رویدادی را داشته باشد.

- اخذ پرمیت‌های لازم جهت انجام کارها: اخذ مجوزهای لازم برای هر مرحله از کار از الزامات انجام کار گرم هات تپ محسوب می‌شود.تمامی مراحل کار باید با اطلاع قبلی و هماهنگی با کارفرما صورت گیرد.

- شناسایی موانع انجام پیوسته کار: هر گونه عاملی که در انجام پیوسته‌ی عملیات هات تپ مانع ایجاد می‌کند باید از پیش شناسایی و حتی الامکان از بروز آن اجتناب شود.

- دستورالعمل‌ها و ابزارهای لازم برای بهداشت، ایمنی، محافظت فردی و... تدوین و تهیه شود.

- پرسنل و اپراتورهای ساخت و جوشکاری اسپلیت تی و انجام هات تپ باید مجرب و با‌مهارت باشند.

- پیش‌بینی اقدامات احتیاطی و ابزارهای مورد نیاز برای توقف ایمن عملیات در صورت بروز ایراد حین انجام عملیات هات تپ. باید تمامی حالات خطای بالقوه حین کار پیشاپیش شناسایی و اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از بروزشان اتخاذ شود.

- تدوین دستورالعمل توقف کار در شرایط اضطراری. با وجود تمامی پیش‌بینی‌ها و آنالیزهای حالات بالقوه‌ی خطا، بهتر آن است که مجریان هات تپ در خصوص توقف‌های اجباری حین کار تدابیری اتخاذ کرده باشند. ممکن است به دلیل بروز یک ایراد پیش‌بینی نشده مجری هات تپ مجبور به توقف عملیات شود. در این خصوص نیز باید پیش‌ببنی‌های لازم اتخاذ و تدوین شده باشد.

انجام اقدامات فوق، حداقل امری است که پیش از شروع فرایند هات تپ باید در موردشان تصمیماتی اتخاذ شده باشد. به اقتضای کار و بر حسب شرایط ویژه، بدون شک موارد متعددی می‌توان به لیست فوق افزود. تشخیص این امر نیز بر عهده‌ی مجریان و پیمانکاران زبده و مجرب هات تپ است که بنا به تجارب و دانش خود، توان شناسایی متغیرهای دخیل در امر و یافتن راهکارهایی برای رفع خطرات بالقوه‌ی آن را دارا می‌باشند.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com