چه مواقعی از اسپلیت تی مکانیکی استفاده می شود؟

با وجود ترجیح اسپلیت تی جوشی برای انجام عملیات هات تپ، گاهی اوقات از اسپلیت تی مکانیکی استفاده می شود. به چه دلیل در این شرایط از اسپلیت تی مکانیکی استفاده می شود؟
هات تپ خطوط لوله دارای مراحل پیش‌آماده سازی مفصلی می‌باشد که انشعاب گیری گرم یا همان هات تپ فقط مرحله‌ی نهایی آن به شمار می‌آید. شرط موفقیت در انجام عملیات هات تپ نیز انجام صحیح و دقیق گام‌های پیشین است. طراحی و ساخت اسپلیت تی یکی از این مراحل محسوب می‌شود. از آن جا که اسپلیت تی مجرای ورودی انشعاب جدید روی خطوط لوله محسوب می‌شود انجام محاسبات و برآوردها به صورت کارشناسی و توسط تیم‌های مهندسی خبره ضروری است. برای تخمین سایز این اتصال، طول پدها، طول نیپل و نحوه‌ی نصب آن روی لوله باید محاسبات مهندسی دقیق انجام گرفته باشد. اما مهم‌تر از این موارد، انتخاب نوع اسپلیت‌تی است.

اسپلیت تی بر حسب نوع اتصال روی لوله دو گونه است. برخی مواقع اسپلیت تی بنحوی ساخحته می‌شود که روی خط لوله جوشکاری شود، ولی برخی مواقع به حسب اقتضائات کار ناچاریم اسپلیت تی را پیچ و ومهره کنیم. در این شرایط اسپلیت تی مکانیکی ساخته می‌شود. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که به دلایلی نظیر زیر امکان جوشکاری اتصال روی خط لوله وجود نداشته باشد:

- روی خطوط غیر فلزی نظیر خطوط لوله پلی اتیلن، لوله‌های بتنی و .... نمی‌شود اتصال را روی لوله جوشکاری کرد. در این صورت اسپلیت تی مکانیکی ترجیح دارد.

- برخی موارد خطوط لوله فلزی و دارای قابلیت جوشکاری هستند اما به دلیایلی نظیر دمای پایین خط امکان جوشکاری وجود ندارد. برای مثال بر حسب الزامات API 2201 امکان جوشکاری روی خطوط لوله زیر 50 درجه فارنهایت (حدود 45- درجه سانتیگراد) وجود ندارد. بر اساس این استاندارد جوشکاری در دمای بین 32 تا 50 درجه فارنهایت نیز احتیاطات ویژه را می‌طلبد. در چنین شرایطی نیز برخی ترجیح می‌دهند به جای پذیرش ریسک جوشکاری از اسپلیت تی مکانیکی استفاده کنند.

- در محیط‌هایی که جوشکاری دارای دشواری‌های خاص خود می‌باشد نظیر عملیات هات تپ در عمق آب و... گرچه می‌توان از فرایندهای ویژه در جوشکاری استفاده کرد، اما اسپلیت تی مکانیکی بنا به شرایطی مقرون به صرفه تر خواهد بود.

- ممکن است بنا به هر دلیلی ترجیح کارفرما بر استفاده از اسپلیت تی مکانیکی باشد. در این خصوص نیز مجری عملیات هات تپ باید خود را برای کار روی این اتصال استفاده کند.

شرکت پیشگام صنعت ابزار دارای قابلیت ساخت هر دو نوع اتصال مکانیکی و جوشی بوده و سابقه انجام عملیات انشعاب داغ هات تپ روی هر دو قسم را داراست. این شرکت در یکی از پروژه های اخیر خود در مجتمع پتروشیمی تخت جمشید 4 عملیات هات تپ روی خطوط لوله پلی اتیلن این مجتمع را با موفقیت به انجام رساند. لازم به ذکر است طراحی و ساخت اتصالات اسپلیت تی نیز بر عهده این شرکت بوده که با تدابیر تیم مهندسی با موفقیت به انجام رسید.

هات تپ، اسپلیت تی
دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com