نگاهی به برخی تجارب عملیاتی شرکت پیشگام صنعت ابزار در شش ماهه اخیر

شرکت پیشگام صنعت ابزار در شش ماهه اخیر، علاوه بر انجام چندین عملیات هات تپ و اتساپل و فلنج فیسینگ، تجاربی بدیع را نیز پشت سر گذاشت که در ادامه به سه مورد از آن ها اشاره شده است
شرکت پیشگام صنعت ابزار در امتداد تجارب خود در زمینه انجام عملیات انشعاب گرم هات تپ و سایر خدمات خطوط لوله، به مرور برخی از تجارب 6 ماهه اخیر خود پرداخت. در این بازه زمانی، در کنار عملیات های متعدد هات تپ، استاپل و فلنج فیسینگ در داخل و خارج از کشور، تجارب جدیدی نیز حاصل شد که با تدابیر مهندسان و مهارت تکنسین‌های شرکت پیشگام صنعت ابزار با موفقیت به اتمام رسید. در ادامه نمونه‌هایی از این تجارب ذکر می‌شوند:

1- انجام عملیات هات تپ روی اسپلیت تی مکانیکی پتروشیمی تخت جمشید

البته استفاده از اسپلیت تی مکانیکی یکی از روال‌های رایج شرکت پیشگام صنعت ابزار محسوب می‌شود، اما به جهت این‌که غالب کارفرمایان اسپلیت تی جوشی را ترجیح می‌دهند، معدود موارد کار با اسپلیت تی مکانیکی تجربه می‌شود. آخرین این موارد عبارت از انجام 4 عملیات انشعاب گرم هات تپ به سایزهای 2x4، 3x8، 4x6 و 2x12 روی خطوط لوله پلی اتیلن مجتمع پتروشیمی تخت جمشید بود. در این عملیات که در اسفندماه سال 1394 انجام شد، به جهت این‌که خطوط لوله پلی اتیلن بوده و امکان جوشکاری روی خطوط وجود نداشت، استفاده از اسپلیت تی مکانیکی به کارفرما توصیه شد که پس از پذیرش و انجام طراحی‌ها و امور مهندسی، در نهایت عملیات‌ها با موفقیت به اتمام رسید.

2- عملیات های استاپ واحد اولوفین پتروشیمی جم

واحد الفین مجتمع پتروشیمی جم، بزرگ‌ترین واحد الفین جهان به جهت بروز نشتی روی خط bypass حاوی سیال آب BFW، درخواست خود مبنی بر ارائه خدمت جهت رفع نشتی را ارسال کرد. تیم تحقیق و توسعه در نتیجه مطالعات فنی و کارشناسی، به انجام عملیات استاپل و انسداد ناحیه‌ی دچار نشتی رأی داد. پس از موافقت واحد مهندسی پتروشیمی جم، عملیات انجام و با موفقیت به اتمام رسید. به جهت حرارت حدود 140 درجه سانتیگراد، و فشار بالای Bar 140 سیال، عملیات حساسیت‌ها و دشواری‌های خاص خود را داشت که در نهایت به جهت پیش‌بینی تمام ایرادات احتمالی، عملیات در اردیبهشت ماه سال 1395 با موفقیت به اتمام رسید

3- عملیات هات تپ 12 اینچ در پتروشیمی جم روی خط لوله منفی 10 درجه

به جهت دمای پایین خط لوله امکان جوشکاری روی خط لوله 24 اینچ مجتمع پتروشیمی جم وجود نداشت. از این‌رو به منظور انجام عملیات هات تپ و انشعاب گیری گرم 12 اینچ روی این لوله، چندین راه حل از جمله استفاده از اسپلیت تی مکانیکی توصیه گردید. سرآخر و در نتیجه توافق با کارفرما، تصمیم بر حرارت‌دهی آن ناحیه از لوله شد که عملیات هات تپ قرار بود روی آن انجام شود. با این کار، ناحیه‌ی نصب اسپلیت تی به صورت موضعی و توسط المنت‌های حرارتی گرما داده می‌شود و پس از رسیدن دمای لوله به شرایط مطلوب، جوشکاری اسپلیت تی روی آن انجام می‌شود. در این عملیات نیز حرارت‌دهی و نصب اسپلیت تی با موفقیت انجام شد و به جهت قابلیت دستگاه هات تپ در انجام عملیات برش روی خطوط لوله با دمای پایین، عملیات انشعاب‌گیری نیز بدون وقفه و عاری از هر گونه ایراد به پایان رسید.

هات تپ، استاپل
دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com