پروژه های نفت خزر در کنفرانس تهران معرفی شد

توسعه سردارجنگل در انتظار سرمایه و فناوری
9\9\94
مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر، سه بلوک اکتشافی ٢٤، ٢٦ و ٢٩ و میدان نفتی سردارجنگل را به عنوان پروژه های مدنظر این شرکت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کنفرانس تهران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، یوسف اعتمادی بعدازظهر امروز (یکشنبه، ٨ آذرماه) در پنل تخصصی "معرفی طرحهای نفتی دریایی ایران" در جریان دومین روز برگزاری کنفرانس تهران، به معرفی پروژه های شرکت نفت خزر برای جذب سرمایه گذاری در قالب قراردادهای IPC پرداخت و گفت: دریای خزر به سه حوزه رسوبی شمالی، جنوبی و میانی تقسیم می شود که در بخش میانی آن، ٣٠ هزار کیلومتر لرزه نگاری دوبعدی انجام شده و براساس مطالعات ژئوشیمیایی ٤٦ ساختار در این بخش مشخص شده است.

وی ادامه داد: بعد از بلوک بندی این ٤٦ ساختار، هشت بلوک جزو اولویتهای شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت خزر قرار گرفت.

اعتمادی با بیان این که چهار هزار کیلومتر مربع لرزه نگاری سه بعدی در بلوکهای ٦، ٧، ٨ و ٢٩ در سالهای ٢٠٠٣ تا ٢٠٠٥ صورت گرفته است، تصریح کرد: میدان سردارجنگل در بلوک ٦ واقع شده است که فاصله آن از یارد نکا بالغ بر ٢٥٠ کیلومتر است.

وی در ادامه به کشف نفت در میدان سردارجنگل در سال ٢٠١١ اشاره کرد و افزود: در حفاری چاه نخست این میدان تا عمق ٢ هزار و ٥٠٠ متری پیش رفتیم و چاه دوم این میدان نیز با هدف فعالیت توصیفی اکتشافی حفاری و در ابتدای سال ٢٠١٥ آزمایش و بهره برداری شد.

اعتمادی، API نفت سردارجنگل را ٣٩ عنوان کرد و گفت: نفت این میدان بسیار مرغوب و فاقد آب، CO٢ و H٢S است.

به گفته این مقام مسئول، دکل نیمه شناور امیرکبیر که در بلوک سردارجنگل مستقر است، برای حفاری تا ٢٠ هزار فوت و برای فعالیت در جنوب دریای خزر طراحی شده است.

وی با بیان این که چاه دوم سردارجنگل در ١٤٢٣ متری غرب چاه نخست این میدان و تا عمق سه هزار و ٥٠٠ متری حفاری شد، ادامه داد: محاسبات حجمی ما نشان می دهد که نفت درجای سردارجنگل حدود ٢ میلیارد بشکه است و به نظر می رسد در اعماق بیشتر خزر، پتانسیلهای قابل توجه تری نیز وجود داشته باشد.

اعتمادی گفت: شرکتهای متقاضی برای فعالیت در پروژه های معرفی شده خزر می توانند از امکانات و زیرساختهای موجود در شمال کشور استفاده کنند به طوری که در این زمینه، پایانه نفتی شمال، شرکت صدرا، حفاری شمال و شرکت اکتشاف و تولید خزر پتانسیل و توانمندیهای خوبی دارند.

اعتمادی در خصوص بلوکهای اکتشافی معرفی شده توضیح داد: بلوک ٢٤ در ١٣٠ کیلومتری شمال بندر نوشهر، بلوک ٢٦ در ١٠٠ تا ١٣٠ کیلومتری شمال بندر انزلی و بلوک ٢٩ نیز در ١٣٥ کیلومتری شمال بندر نوشهر واقع شده است.

نفت
نفت.گاز
pic684605210001
دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com