اهمیت مشخصات فنی لوله در هات تپ

تناسب تجهیزات و اتصالات خط لوله از جمله اسپلیت تی و ولو با لوله، و نیز انتخاب روش ها و ابزارهای جوشکاری مناسب با مشخصات فنی خط لوله از الزامات کار هات تپ محسوب می شود.
هات تپ/ خطوط لوله فرایندی است مستمر و بدون وقفه و ایراد، مشروط بر آن‌که ملاحظات فنی و مهندسی پیش از اجرای عملیات تمام و کمال لحاظ شده باشند. مجری عملیات هات تپ باید نوعی نظم و انسجام به اجزاء و قطعات بدهد بنحوی که قسمی هماهنگی و همگنی میان تمامی بخش‌های کار وجود داشته باشد. هر گونه عدم توازن در تخصیص زمان انجام کار، به کار گیری نیروی کار و تجهیزات و ماشین‌آلات، عملیات انشعاب گرم هات تپ را با چالش‌های اساسی رو در رو خواهند کرد.

می‌توان گفت اصلی‌ترین معیار فنی در فرایند هات تپ که سایر فرایندها باید بر حسب آن تدارک و تنظیم شوند مشخصات فنی خط لوله‌ای است که هات تپ روی آن انجام می‌شود. ضخامت لوله، سیال داخل لوله، عمودی یا افقی بودن راستا و سایز لوله در تجهیز و آماده‌سازی سایر قطعات بسیار حیاتی است.

تیم فنی و مهندسی مجری هات تپ باید در نظر داشته باشد که حین نصب اتصالات اسپلیت تی/و ولو، و دستگاه هات تپ جهت انجام عملیات، وزن زیادی بر لوله وارد می‌شود و فشار وارده ممکن است برای لوله خطرآفرین باشد. بر این اساس تدابیر لازم باید اتخاذ شده باشد. ضریب تحمل لوله در مقابل فشار اتصالات باید محاسبه و برآورد شود که آیا مجموعه می‌تواند به لوله صدمه بزند یا نه؟ اگر پاسخ صحیح است حتما باید آن بخش از لوله که عملیات هات تپ روی آن انجام می‌شود را تقویت کرد. در اکثر مواقع جهت پشتیبانی لوله بعد از نصب و جوشکاری اسپلیت تی زیر لوله تا سطح مقطع زمین را با ساپورت‌های بتنی تقویت می‌کنند.

اما در برخی مواقع لوله دارای ارتفاع از سطح زمین بوده و امکان تقویت آن وجود ندارد. در چنین شرایطی می‌توان با انتقال موقتی فشار ناشی از وزن دستگاه هات تپ به سایر بخش‌ها و اجزاء لوله را از گزند آسیب مصون نگاه داشت. در صورتی که لوله حتی توان تحمل فشار اسپلیت تی و ولو را نیز نداشته باشد، تنها راهکار یافتن یا طراحی و ساخت تکیه‌گاه‌های مستقیم یا غیر مستقیم برای این اتصالات است. با توجه به این‌که روی اتصالات مذکور خط لوله‌ی جدید نصب می‌شود باید محاسبات لازم در خصوص فشار احتمالی خط روی مجموعه نیز در نظر گرفته شود.

جوشکاری اسپلیت تی روی لوله نکته‌ی حائز اهمیت دیگر است. در این خصوص ضخامت لوله و جنس و آلیاژ آن تعیین کننده‌ی نحوه‌ی جوشکاری اسپلیت تی خواهد بود. جوشکاری نباید باعث آسیب رساندن به جداره‌ی لوله شود. سوراخ شدن لوله حین جوشکاری از پدیده‌های خطرناکی است که صدمات نامطلوبی بر جا خواهد گذاشت. از این رو در انتخاب الکترود جوشکاری باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کرد و الکترود متناسب با کار و ضخامت و جنس لوله را برگزید. برای مثال جهت به حداقل رساندن ترک خوردگی جوش باید از الکترودهای کم هیدروژن استفاده کرد.

چنان که اشاره شد همگنی و تناسب اجزاء و قطعات با مشخصات فنی لوله از اصول کار گرم هات تپ بشمار می‌رود. هات تپ همچون هر فرایند فنی دیگر مجموعه‌ی عملیات‌های جزئی در راستای نیل به یک هدف مشخص را شامل می‌شود و در این راستا، برقراری هماهنگی میان گام‌های فرایند اجتناب‌ناپذیر است.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com