نکات فنی حین برش هات تپ

در زمان درگیر شدن کاتر دستگاه هات تپ و حرکت دورانی آن برش لوله آغاز می‌شود. در طول فرایند برش نکات مهم فنی وجود دارند که توجه بدان‌ها حائز اهمیت است
هات تپ خطوط لوله گرچه به ظاهر فرایندی صعب و فاقد ظرافت به نظر می‌آید، اما دارای ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های زیادی است. هر یک از مراحل انجام کار اقتضائات فنی خاص خود را دارد که بدون توجه به آن‌ها عملیات هات تپ با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد. در ادامه برخی نکات در خصوص برش لوله از طریق عملیات انشعاب گرم هات تپ گوشزد می‌گردد. اهتمام به این نکات از الزامات عملیات هات تپ محسوب شده و بدون شک از طرف تیم مهندسی و تدوین‌کنندگان دستورالعمل اجرایی هات تپ خطوط لوله باید به اپراتورها منتقل شود.

ایتدا به ساکن و پیش از آغاز برش باید به نکات زیر توجه کرد:

- باید تعداد دورهای لازم برای دوران شفت محاسبه و به اپراتور گوشزد شده باشد. برش به میزان کمتر یا بیشتر از حد مجاز مطمئنا فرایند هات تپرا به مشکل دچار خواهد کرد.

- از باز بودن شیر اطمینان حاصل کرد. بسته بودن آن، کاتر دستگاه هات تپ را با شیر درگیر کرده و باعث آسیب این دو خواهد شد.

- نسبت به آب‌بندی اتصالات موتور (چه هیدرولیکی و چه پنوماتیکی) به دستگاه هات تپ اطمینان حاصل کرد. نشتی در محل اتصالات باعث اختلال در عملکرد دستگاه هات تپ حین برش خواهد بود.

حین برش باید به نکات زیر توجه کرد:

- معمولاً آغاز درگیری مته راهنما و کاتر با لوله با فشاری از جانب لوله مصادف است. اپراتور باید بکوشد ثبات در سرعت دوران را حفظ کند.

- پیشروی گاتر به درون لوله باید به آرامی و بدون شتاب انجام گیرد. اپراتور به هیچ وجه مجاز به تحمیل فشار به آن حدی که باعث اختلال در فرایند برش شود نیست.

- پیشروی باید با سرعت ثابت و بدون نوسان ادامه یابد. تشدید سرعت پیشروی احتمال شکسته شدن دندانه‌های کاتر و آسیب رسانی به کل فرایند را بیشتر می‌کند. سرعت کم‌تر از حد مجاز نیز باعث گیر کردن مکرر کاتر در لوله و واداشتن اپراتور به نوسان در باردهی می‌شود.

- پیشروی باید به گونه‌ای باشد که تا جای ممکن از توقف فرایند و پس‌روی شفت ممانعت شود. گاهی اوقات بهر دلیلی نظیر گیر کردن کاتر در لوله اپراتور به ناچار و برای روان‌کردن پیشروی ذره‌ای شفت را بازمی‌گرداند تا قدرت مانور برای شروع مجدد پیشروی فراهم شود. نباید اجازه داد این رویداد بیش از 3 بار به وقوع بپیوندد. علاوه بر ایراداتی نظیر بروز نوسان در سرعت حین انشعاب‌گیری گرم، رفت و آمد مکرر شفت درون دستگاه هات تپ نیز چندان قابل توجیه نیست.

- در صورتی که پیشروی کاملاً اتوماتیک و با محرک‌های هیدرولیکی یا پنوماتیکی انجام می‌شود نباید اجازه داد حداکثر سرعت از RPM 400 فراتر رود.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com