هات تپ خطوط بخار

انجام عملیات هات تپ روی خطوط لوه حاوی سیال بخار از پروژه های رایج در شرکت پیشگام صنعت ابزار میباشد.
هات تپ خطوط لوله بخار با دشواری‌هایی منحصر بفرد مواجه است. از این رو انجام عملیات‌های انشعاب گرم هات تپ و انسداد خطوط لوله یا استاپل روی آن‌ها دشواری‌های خاص خود را بهمراه دارد. همچنین طراح و سازنده‌ی اسپلیت تی برای خطوط لوله بخار نیز می‌بایست ملاحظات مربوط به مشخصات فنی خط لوله و نوع سیال را لحاظ داشته باشد. تجهیز و آماده‌سازی دستگاه هات تپ برای انجام عملیات نیز شرایط خاص خود را می‌طلبد. بنابراین بر اساس تجارب و استانداردهای ارائه شده مجری عملیات هات تپ باید دارای شرایط ویژه باشد.

تبحر و دانش فنی بالا، تجربه‌ی انجام عملیات هات تپ روی خطوط لوله، مطالعات و کارشناسی‌های دقیق در خصوص رفتار سیال بخار حین هات تپ و اصول ایمنی کار با دستگاه و مواجهه با شرایط دشوار و خاص از دیگر نکاتی است که که توجه به آن‌ها جزو وظایف تیم اجرایی عملیات انشعاب داغ می‌باشد. عملیات هات تپ روی خطوط لوله حاوی انواع سیالات الزامات ایمنی ویژه‌ای را می‌طلبد؛ استفاده از لباس کار و تعبیه‌ی مسیر فرار اضطراری، واکنش مناسب و ایمن در خصوص ایرادات احتمالی نظیر بروز نشتی حین عملیات و... در خصوص هر نوع عملیات انشعاب‌گیری گرم دارای نکات ویژه‌ی خاص خود است. اما در خصوص هات تپ خطوط بخار تمامی این نکات باید به صورت افراطی و دقیق مورد توجه قرار گیرد. برای مثال در صورت نشتی حین عملیات دما و فشار بالای بخار می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به ایمنی و سلامت پرسنل هات تپ وارد کند. سوختگی حاد، از دست دادن تعادل در صورتی که پاگرد مناسبی فراهم نباشد و حتی در برخی موارد قطع عضو بخاطر فشار بالای سیال و... از مواردی بوده است که در نتیجه‌ی واکنش نامناسب در مقابل نشتی بخار به کرات تجربه شده است. از این رو رعایت تمامی ملاحظات حین اجرای هات تپ خطوط لوله بخار مهم‌ترین بخش عملیات را شامل می‌شود.

عوامل اساسی که عملیات هات تپ بخار را به این سطح از حساسیت دچار می‌کنند مربوط به مشخصات فنی خود لوله و سیال مذکور می‌باشند. برخی از مهم‌ترین موارد را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

دمای بالای سیال: عملیات انشعاب گرمروی لوله‌های بخار در دمای بالای 100 درجه‌ی سانتیگراد انجام می‌شود. تجهیز دستگاه و اتصالات هات تپ و انجام عملیات هات تپ در چنین دمایی شرایط سخت و پیچیده‌ای را می‌طلبدکه فقط در حیطه‌ی عملکرد یک تیم مهندسی و اپراتورهای کارآزموده و بامهارت می‌گنجد.

رطوبت: میزان بالای رطوبت ناشی از سیال بخار از دیگر متغیرهای تعیین‌کننده در عملیات هات تپ محسوب می‌شود. یکی از مسائلی که در نتیجه‌ی رطوبت بالای بخلر ایجاد می‌شود خوردگی دیواره‌ی داخلی خط لوله می‌باشد. در این خصوص باید مجری هات تپ نسبت به ضخامت سنجی لوله خود دست به کار شود و به داده‌های کارفرما اکتفا نکند. چه‌بسا داده‌های کارفرما متعلق به ضخامت طراحی خط یا ضخامت سنجی در مدتها پیش از انجام هات تپ باشد، حال آن‌که مجری هات تپ باید دقیق‌ترین و جدیدترین اطلاعات در خصوص مشخصات فنی خط لوله را داشته و طراحی و ساخت اسپلیت تی و سایر موارد مربوطه را بر حسب آن انجام دهد.

سیالیت و فرار بودن بخار: میزان فرار بودن بخار در مقایسه با سایر سیالات بسیار بالاست و این امر بر ملاحظات ایمنی حین هات تپ بسیار مأثر خواهد بود. در خصوص سیالاتی نظیر آب و سایر مایعات امکان ابتکار عمل و واکنش در مقابل حوادث غیر مترقبه بیشتر خواهد بود اما سیال بخار فرصت واکنش سریع را به اپراتور نمی‌دهد. از این‌رو، در خصوص مواجهه با شرایط غیر مترقبه باید پیش بینی‌ها بصورت بسیار دقیق انجام گرفته شده باشد.

جنس لوله: با توجه به ویژگی‌های منحصر بفرد سیال بخار، معمولاً از لوله‌های ویژه برای خطوط لوله بخار استفاده می‌شود و بنابراین انجام عملیات هات تپ روی آن‌ها دشواری‌های خاص خود را دارد. در این خصوص دستگاه هات تپ/، علی الخصوص کاتر دستگاه و به ویژه الماسه‌های برش دستگاه کاتر باید بنحوی انتخاب شوند که بیشترین همگنی را با مشخصات فنی لوله داشته و فرایند برش ر ابدون وقفه و حاشیه انجام دهند. در غیر این‌صورت با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. بروز وقفه در عملیات هات تپ خطوط بخار خسارات جبران‌ناپذیری به عملیات و حتی به مجموعه‌ی خط لوله وارد خواهد کرد. از این‌رو جنس لوله و ویژگی‌های آن نکته‌ای است که برای انجام عملیات هات تپ و تجهیز دستگاه حائز اهمیت می باشد.

شرکت پیشگام صنعت ابزار تا کنون موفق به انجام چندین عملیات هات تپ بخار در سال‌های اخیر شده است. یکی ازآخرین این موارد، انجام موفق چند عملیات هات تپ بخار روی خطوط لوله بخار 470 درجه پتروشیمی کرمانشاه بود که در سال گذشته با موفقیت به انجام رسید.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com