انشعاب گرم هات تپ و ملاحظات آن

حین برش لوله توسط دستگاه هات تپ و پس از انجام موفقیت آمیز آن، برخی ملاحظات فنی مهم وجود دارد که توجه به آن ها ضروری است.
هات تپخطوط لوله و مخازن با اتمام فرایند برش لوله توسط کاتر دستگاه هات تپ به انتهای خود می‌رسد. بنابراین در صورتی که در این مرحله هر گونه ایرادی بروز کند و فرایند برش به صورت صحیح به اتمام نرسد، گویی کل فرایند با چالش مواجه شده است. از این‌رو رعایت تمامی ملاحظات تا گام نهایی فرایند الزامی است. در بخش پیش؛ نکات فنی حین برش هات تپ در خصوص ملاحظات پیش از انجام عملیات برش گرم هات تپ نکاتی گوشزد شد. اما حین و پس از انجام برش گرم هات تپ نیز ملاحظات فنی مهمی وجود دارند که رعایت آن‌ها الزامی است. برخی از این موارد به شرح زیر می ‌بشاند:

اول آن‌که وقتی کاتر دیواره‌ی لوله را می‌برد از طرف سیال به قطر و فضای داخلی کاتر نیرو در جهت عکس پیشروی کاتر وارد می‌کند. در این صورت اپراتور متوجه فشار خواهد شد و طبیعتاً باید نیروی لازم برای پیشروی کاتر را افزایش دهد. لازم به ذکر است ساختار دستگاه هات تپ به گونه‌ای است که فشار وارده هرگز باعث ایجاد خطر نخواهد شد و فرایند بواسطه‌ی دستگاه تحت کنترل است. از سوی دیگر تست فشاری که پیش از انجام عملیات هات تپ روی دستگاه انجام شده است، ایمنی دستگاه در قبال فشار وارده را از پیش تضمین کرده است.

با اتمام فرایند برش لوله توسط کاتر دستگاه هات تپ طبیعتاً شفت آزاد شده و فشار وارده بر اپراتور جهت پیشروی رفع می‌شود. در این موقعیت اپراتور مجرب حین خالی شدن فشار وارده متوجه اتمام فرایند خواهد شد. در این صورت پیشروی بیشتر بهیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن لوله در جانب مقابل شود.

در چنین شرایطی باید شیر تخلیه باز شود، اگر فشار خروج سیال از شیر تخلیه به همان میزان فشار سیال درون خط باشد، می‌توان نتیجه گرفت فرایند برش گرم هات تپ با موفقیت به اتمام رسیده است.

پس از اتمام فرایند برش، عقب‌نشینی کاتر آغاز شده و با خروج کاتر از محدوده‌ی اتصالات اسپلیت تی و ولو، می‌توان ولو را بست. در گام آخر دستگاه هات تپ از روی مجموعه باز شده و از محل دور می‌شود.

در صورتی که پس از بستن ولو همچنان با نشتی سیال از محل ولو مواجه شدیم، به این معناست که ولو مذکور توان آب‌بندی مناسب سیال را نداشته است. در این مورد از پیش و هنگام انتخاب ولو دقت کافی بعمل می‌آمد. انجام تست فشار و تست نشتی روی ولوها، پیش از نصب و پس از نصب از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت بروز نشتی پس از انجام عملیات هات تپ، انجام اقدامات اصلاحی جهت رفع ایرادات بسیار پیچیده‌تر خواهد شد.

بهترین مسیر در فرایند هات تپ انجام دقیق تمامی مراحل و تلاش بمنظور به حداقل رساندن ایرادات احتمالی تا جای ممکن است. در صورتی که هر یک از مراحل دچار ایراداتی ولو کوچک شوند، ممکن است در همان گام خود را بروز ندهند و در مراحل بعدی باعث ایجاد مشکلات حاد و صعب شوند. در این شرایط اصلاح فرایند بمراتب دشوارتر از قبل خواهد بود و بهتر آن است که تمام مراحل با دقت انجام، بازرسی و نظارت شوند.

در صورتی که آب‌بندی صحیح و کامل باشد می‌توان از طریق فلنج کور محل انشعابی جدید را تا زمان بهره‌برداری مسدود کرد.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com