آماده سازی پروژه هات تپ پالایشگاه بندرعباس

اماده سازی تجهیزات جهت انجام عملیات هات تپ 14 اینچ در پالایشگاه بندرعباس
هات تپ/ خطوط لوله در مجتمع‌های پالایشگاهی از دیرباز جزو خدمات اصلی شرکت پیشگام صنعت ابزار محسوب می‌شده است. در واقع پالایشگاه‌های ایران به عنوان قدیمی‌ترین واحدهای صنعتی کشور در زمینه‌های نفت و گاز طبیعتاً آشنایی بیشتری با سرویس‌های روز جهانی در خصوص خطوط لوله داشته و به همین دلیل از همان روزهای آغازین شروع به کار شرکت پیشگام صنعت ابزار به عنوان ارائه دهنده خدمات هات تپ و استاپل، جزو مشتریان ما محسوب می‌شده‌اند.

مجتمع پالایشگاهی بندر عباس به عنوان یکی از واحدهای جا افتاده و مسبوف به سابقه، در سال‌های اخیر از مشتریان ثابت فرایندهای هات تپ ما بوده و بارها از خدمات این شرکت جهت انشعاب گرم

خطوط لوله بهره برده است. در این راستا، در سفارش اخیری که از طرف این مجتمع ارسال شد، یک عملیات انشعب گرم 14 اینچ روی خطوط لوله 16 اینچ و دارای کلاس فشار 33 psi پالایشگاه بندرعباس درخواست گردید.پرسنل شرکت پیشگام صنعت ابزار بمحض دریافت درخواست مراحل پیش‌آماده‌سازی فرایند را مد نظر قرار داده و پس از امکان‌سنجی و تأیید قابلیت‌های فنی و مالی شروع به انجام اقدامات ساخت و تجهیز قطعات نمودند.

با توجه به این‌که انشعاب در سایز نزدیک به سایز لوله انجام می‌گیرد انجام عملیات هات تپ دشواری‌هایی دارد که محاسبات لازم و تجهیز دستگاه هات تپ بر حسب آن صورت گرفت. همچنین فشار بالای خط، احتیاطات ویژه در خصوص ساخت و نصب اتصالات و افزایش ضریب مقاومت دستگاه در مقابل فشار را اقتضا می‌کرد. اقدامات مذکور در کارگاه ما و در اسرع وقت صورت گرفت و در نهایت تیم عملیاتی با تجهیزات مورد نظر برای انجام عملیات هات تپ اعزام گردید.

چنان‌که آشکار است معمولاً هر عملیات هات تپ به فراخور مشخصات فنی خط لوله و شرایط کار فرایند آماده‌سازی و تجهیز منحصر بفرد خود را دارد، اما در هر صورت فرایندها و تجهیزاتی هستند که در خصوص هر کدام در هر عملیات نیاز به تصمیم‌گیری می‌باشد. این تجهیزات که قطعات دستگاه هات تپ می‌باشند شامل موارد زیرند:

- کاتر: کاتر که نقش اصلی در فرایند هات تپ را داشته و عملیات برش لوله را ایفا می‌کند باید متناسب با سایز انشعاب، جنس لوله و فشار خط انتخاب و نصب شود. در صورتی که به این موارد در انتخاب کاتر توجه نشود مشکلاتی نظیر شکسته شدن دندانه‌های کاتر و اختلال در برش پیش می‌آید.

- نگهدارنده‌های کاتر: کاتر دستگاه هات تپ باید دقیقاً در سر جای خود و به صورت مستحکم نصب شود بطوری‌که احتمال جدا شدن آن از دستگاه هات تپ حین فرایند برش به صفر برسد. در صورتی‌که این قطعه به هر دلیل از مجموعه جدا شده و ارتباط آن با شفت دستگاه هات تپ قطع شود عملاً فرایند برش هات تپ متوقف خواهد شد و کار معطل خواهد ماند.

- آداپتور: آداپتور در واقع کانال اتصال دستگاه هات تپ روی ولو و مجموعه‌ی اسپلیت تیخط لوله جه ت انجام عملیات هات تپ محسوب می‌شود و در انتخاب آن باید توجه داشت که اولاً متناسب با سایز کاتر باشد و کاتر در آن جا شود، و ثانیاً کلاس فشار آن متناسب با کلاس فشار خط لوله و ولوی باشد که روی ان نصب خواهد شد. در غیر این صورت نمی توان دستگاه هات تپ را جهت انجام عملیات انشعاب گرم روی لوله نصب کرد.

- مته راهنما: این قطعه نیز نه تنها اولین محمل درگیری دستگاه هات تپ با لوله و آغاز فرایند سوراخکاری لوله محسوب می‌شود، بلکه همچنین ابزار خارج کردن کوپن بریده شده از عملیات هات تپ نیز می‌باشد و از این‌رو باید در خصوص صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد.

شرکت پیشگام صنعت ابزار اکنون و با ملاحظه ی وموارد فوق، کلیه‌ی مراحل پیش‌آماده‌سازی دستگاه هات تپ و تجهیزات آن را به اتمام رسانده و در حال حاضر پس از ارسال تجهیزات و اپراتورهای عملیاتی هات تپ، آماده‌ی انجام پروژه انشعاب گرم هات تپ 14 اینچ روی لوله‌ی 16 اینچی کلاس 300 پالایشگاه بندرعباس می‌باشد.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com