بهینه‌سازی عملیات هات تپ با ایرادیابی بالقوه

هات تپ خطوط لوله به عنوان یکی از فرایندهای جدید در خطوط لوله باعث شده انقلابی درفرایند تعمیر و تعویض قطعات خطوط لوله یا تجهیزات نصب شده روی آنها ایجاد شود. افزایش محسوس بازدهی در کار که ناشی از رفع نیاز به خاموشی خط می‌باشد، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این فرایند در زمینه خطوط لوله نفت و گاز شده است و مجتمع‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در سال‌های اخیر از عواید آن بسیار بهره برده‌اند.

با توجه به اینکه از طریق انشعاب خطوط لوله به روش هات تپ کل پروسه تعمیراتی یا تعویض قطعات بدون نیاز به قطع جریان و عدم کارکرد مجموعه انجام می‌گیرد، هزینه‌های واحدهای صنعتی در خصوص انجام فرایندهای مذکور بسیار کاهش یافته است. بنابراین تکنولوژی هات تپگام بزرگی در جهت افزایش بهره‌وری واحدهای فعال در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی محسوب می‌شود و از این رو در سالیان اخیر مشتریان زیادی را جذب خود کرده و بسیار رواج یافته است.

اما با توجه به جوان بودن فن‌آوری هات تپ، هنوز گام‌های بزرگی در راستای بهینه‌سازی بیشتر فرایند می‌توان برداشت. بارها حین اجرای عملیات هات تپ، خصوصاً انشعاب گرم در شرایط پیچیده و دشوار بخاطر وقوع وقایع پیش بینی نشده خللی در کار ایجاد شده است. البته بخشی از این ایرادات ناشی از ناکارآمدی مجری هات تپ یا در نظر نگرفتن برخی از متغیرهایی بوده است که امکان برآورد آنها وجود داشت، اما بخشی از خطاها ناشی از مواجه شدن با متغیرهایی بوده است که برای اولین بار رویداده‌اند و پیشتر در انجام عملیات هات تپدر نظر گرفته نمی‌شده‌اند. بنابراین، فرایندها وعملیات‌های اجرایی مجریان مختلف هات تپ، حکم سرمایه‌ای را دارد که باید به نحو احسن از آن‌ها بهره برده و با تجربه آن‌ها بر اندوخته‌های این تکنولوژی نوین بیفزایند.

با تقویت تیم‌های تحقیق و توسعه در کنار داشتن روحیه و جسارت فنی انجام کارهای جدید با شرایط پیچیده و دشوار، می‌توان مجریان عملیات هات تپ را در کشف متغیرهای جدید و یافتن راهکارهایی جهت رفع ایرادها به بهترین نحو ممکن، و ابداع روش‌های جدید جهت انجام بهینه عملیات هات تپ یاری رساند. تقویت واحدهای تحقیق و توسعه قوی‌ترین اهرم فنی بمنظور نیل به این هدف تلقی می‌شود. انجام مطالعات دقیق در خصوص مخنصات فنی دستگاه ها تپ و نحوه عملکرد آن، مطالعات در خصوص روش‌های انجام عملیات و بررسی‌های لازم در خصوص ابداع روش‌های نوین، مشاوره و تعامل مستمر با واحدهای صنعتی و تحقیقاتی فعال در صنعت خطوط لوله و صنایع کلیدی نفت و گاز و پتروشیمی جهت آنالیز کامل رفتار فنی خطوط لوله و اتصالات و سیالات، بمنظور کشف ابزارهای جدیدتر، اتخاذ روش‌های ابداعی در زمینه طراحی و ساخت اتصالاتی نظیر

اسپلیت تی و ... بمنظور افزایش ضریب ایمنی و کیفیت کار هات تپ، و تسلط کامل بر فرایندهای بازرسی و نظارت بر حسن انجام کار بخشی از وظایف واحدهای تحقیق و توسعه خواهد بود.

بنابراین واحدهای فعال در زمینه انجام خدمات خطوط لوله و هات تپ ، نباید به صرف دریافت سفارش و انجام عملیات هات تپ اکتفا کنند، چراکه انجام مطالعات و تحقیقات مذکور بخشی جدانشدنی از فرایند یک مجموعه صنعتی جهت ارتقای موقعیت و جایگاه فرایند محسوب می‌شود. شرکت پیشگام صنعت ابزار از سال‌ها پیش با فعال‌سازی واحدهای تحقیق و توسعه کوشیده است قدم‌هایی در این راه بگذارد و همچنان با صرف بخشی از هزینه‌ها در زمینه انجام تحقیقات، به نوبه‌ی خود، در صدد است وظیفه‌اش در راستای اعتلای این صنعت جوان در کشور را به طور کامل به انجام برساند.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com