پایش مستمر محیط هات تپ

بازرسی و پایش فاکتورهای فنی، محیطی و ایمنی فرایند هات تپ بلحاظ ویژه بودن ماهیت فرایند هات تپ ضروری است. از این رو انتخاب یک فرد به نوان مسئول پایش فرایند از طرف پیمانکار مجری هات تپ مفید خواهد بود.
هات تپ/ یا انشعاب خطوط لوله به روش گرم فرایندی دارای حساسیت‌های ویژه محیطی و فنی می‌باشد و از این‌رو بازرسی مستمر و پایش مداوم محیط انجام کار و مؤلفه‌های فنی آن از اهمیت بالایی برخوارد است. در این فرایند باید نسبت به خطرات احتمالی و آسیب‌هایی که از طرف مجتمع ممکن است بر فرایند هات تپ وارد شود هوشیار بود. همچنین تمامی هماهنگی‌های لازم برای ممانعت از تداخل در کارهای مربوط به هات تپ و فعالیت‌های خود مجتمع می‌بایست انجام پذیرد. در مجموع تیم اجرایی عملیات هات تپ باید یک بازرس آشنا و مسلط بر فرایندهای فنی و ایمنی را به عنوان مدیر بازرسی و پایش فرایند به همراه داشته باشد تا بصورت مستمر کلیه‌ی فعالیت‌ها را تنظیم و ارزیابی کند. وظایف این شخص به شرح زیر خواهد بود:

- ارائه برنامه زمان‌بندی کار به کارفرما: مسئول مربوطه باید فهرست برنامه‌ی کاری و محل‌های فعالیت را به کارفرما اعلام کند تا تداخل در فرایندها ایجاد نشود. چه‌بسا در مجاورت محل کار هات تپ فرایندهای دیگری نیز در برنامه‌ی کاری کارفرما قرار گرفته شده باشند و بدون اطلاع از خطراتی که ممکن است فرایندها بر عملیات هات تپ/ ایجاد کنند در دستور کار قرار گیرند. در این خصوص مسئول پایش هات تپ باید چک لیست برنامه‌ی کاری را به کارفرما اطلاع دهد تا از بروز چنین ایراداتی اجتناب شود.

- تدارکات لازم در خصوص دور نگاه داشتن پرسنل مجتمع از محل کار هات تپ صورت گرفته شده باشد. از آن‌جا که عملیات هات تپ جزو فرایندهای ویژه بوده و فقط اگراتورهای مجری هات تپ که بر کار و اقتضائات آن اشراف دارند صلاحیت فعالیت در مجاورت محل را دارند، مسئول پایش باید به پرسنل مجتمع سرپرست‌ها، و مدیران در خصوص ایمن نگاه داشتن محل از تردد افراد اطلاعات لازم را داده باشد. نصب نوار هشدار در محدوده‌ی کار نیز مفید به فایده خواهد بود. خصوصاً در مورد کارهای هات تپ در ارتفاعات بالا که مجریان هات تپ در معرض دید نبوده و پرسنل مجتمع ممکن است بدون اطلاع از حساسیت‌های فرایند در محل تردد نمایند، انجام اقدامات فوق بسیار ضروری است.

- تدوین لیست مواد خطرزا و مستعد انفجار در معرض عملیات: مسئول پایش فرایند باید با توجه به مواد و گازهایی که در نتیجه‌ی انجام عملیات در محیط پراکنده می‌شود حساسیت ویژه داشته باشد. ممکن است در فضای مجتمع موادی منتشر و متصاعد باشند که در صورت تدااخل آن‌ها با خروجی‌های عملیات هات تپ، محیط مستعد احتراق و انفجار شود. در این خصوص انجام هماهنگی‌های لازم با مدیران مجتمع ضروری است.

- تهیه تمامی ابزارهای ایمنی و فنی پیش از آغاز هر فاریند: هر یک از گام‌های فرایند هات تپ/ ابزارها و تجهیزات فنی و ایمنی خاص خود را نیاز خواهد داشت که پیش از شروع‌شان باید نسبت به آماده سازی این تجهیزات همت گمارد به طوری که در لحظه‌ی استارت کار کمبودی از این حیث متوجه اپراتورهای عملیاتی نباشد.

- نقل و انتقال تجهیزات و اتصالات به محل سایت: معمولاً مراحل پیش‌آماده سازی فرایند هات تپ در محل انجام عملیات صورت نمی‌گیرد. برای مثال ساخت اسپلیت تی معمولاً در کارگاه‌ها و بیرون از محل سایت ساخته شده و پس زا تکمیل فرایند ساخت، جهت نصب به سایت و در محل لوله منتقل می‌شود. در خصوص انتقال و جابجایی دقیق و سالم ماندن آن در طول انتقال تدابیر لازم باید اتخاذ شود. ضربه خوردن اسپلیت تی خصوصاً از ناحیه‌ی فلنج بدون شک بر کارکرد آن سدمه خواهد زد و چه بسا نیاز به تعویض فلنج باشد. این امر باعث تکرار فرایند حجوشکاری و تست جوش اتصال فلنج به اسپلیت تی خواهد شد که طبیعتاً هزینه‌های اقتصادی و انسانی در برخواهد داشت.

- اطلاع‌رسانی به کارفرما در صورت بروز خرابی در کار: در شرایطی که به هر دلیلی یکی از طرف مجریان هات تپ آسیبی به بخشی از تأسیسات مجتمع وارد شود مسئول مربوطه باید سریعاً مراتب را به مدیران کارفرما اطلاع دهد تا از بروز خسارات بیشتر و آسیب‌های که ممکن است متعاقب آن بر مجموعه وارد شود جلوگیری شود. ایراداتی نظیر آسیب دیدن لوله‌ی اصلی حین نصب نامناسب اسپلیت تی روی آن، سوراخ شدن لوله حین جوشکاری اسپلیت تی/ روی آن، آسیب دیدن کابل‌های برق و سایر تجهیزات بدلیل اصابت ابزار کار نظیر چکش و...، سوراخ شدن شلنگ‌های انتقال گاز و... همگی مواردی هستند که ممکن است بدلیل بی‌دقتی اپراتورها یا جانمایی نامناسب‌شان پیش بیاید. در این شرایط تعهد حرفه‌ای اقتضا می‌کند در اسرع وقت مسئولان مجتمع از حادثه مطلع شوند تا اقدامات لازم برای دفع خطر را انجام دهند.

- تعامل مستمر با ناظران فنی و ایمنی کارفرما: از آن‌جا که عملیات هات تپ/ ماهیت مشاکرتی داشته و در واقع، محصول همکاری و هماهنگی مجریان کارفرما و پیمانکار استف تعامل مستمر بین دو تیم ضروری است. هرگونه پرده‌پوشی و عدم شفافیت کلیت کار را با مخاطره مواجه خواهد کرد. انتقال درخواست‌ها و نیازها، اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی دقیق و به موقع، شرح کاستی‌ها به منظرو شفاف‌سازی و نظیر آن، اصول انجام کار موفق هات تپ است. اعتماد متقابل در این فرایند یک اصل است و باعث پوشش تمامی عواملی می‌شود که ممکن است عملیات را با چالش مواجه کنند.

دفتر مرکزی:
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com

کروکی دفتر

hottap operation
hottap operation

کروکی کارخانه

کارخانه :
  • آدرس

    ایران - کرج - کمالشهر - رضوانیه - خ پانزدهم -پلاک 3

  • تلفن

    02634717900-4

  • فکس

    34717900-026

  • ایمیل

    pishgam.hottapping@gmail.com